Nem lehet általánosságokban nagyon beszélni, de végeredményben a főbb vonalak ugyan úgy leírhatók. Verseny során több forrásból is nyerhetünk energiát. Zsírból, szénhidrátból és fehérjéből is. Fontos különbséget tenni, hogy milyen sportágban, mennyi időt töltünk el mozgással.

Az alábbi energianyerési ábra megmutatja a különböző intenzitásokhoz kapcsolódó energiaforrásokat. Látható, hogy kb. 1 óra aerob mozgás során az energia 55%-át zsírból a maradék nagyrészét pedig szénhidrátból fedezi a szervezet. A fehérje itt maximum 1% -ban jelen. Amennyiben az időtartam növekszik, úgy a fehérje felhasználás is nőni fog. Ekkor a zsírfelhasználás lesz a döntő a mozgás során, és a szénhidrát 1o% alatt marad. Ahogy nő a terhelés intenzitása és csökken az időtartama, úgy kerül előtérbe a szénhidrát szerepe az energia termelésben. A futball során is a jellemző energia szolgáltatók a cukrok, amelyek adagolása lesz a kulcsa a fáradékonyság elkerülésének, a pótlása pedig a regenerálódás legjobb eszköze.

Figyeljük meg az egyes energiaszolgáltatók mekkora energiához juttatják a szervezetet:

1 g szénhidrát – 4,2 kcal- t (17 kJ) energiát szolgáltat

1 g zsír- 9,3 kcal- t (39,3 kJ) energiát szolgáltat

1 g fehérje – 4,2 kcal- t (17 kJ) energiát szolgáltat

Legyen szó aerob vagy anaerob energia nyerésről, időtartam függő, mihez nyúl a szervezet. Amennyiben fogyást szeretnénk sportolónknál is akár előidézni, figyelembe kell venni, hogy az közepes intenzitású mozgás során a zsír készletekből táplálkozik a szervezet. Amikor pedig erősebb intenzitás lesz jelen (futball mérkőzés során), a szénhidrát raktárak, glikogén raktárak helyeződnek előtérbe.

Az, hogy ezek a szénhidrát raktárak mikor kezdenek az edzés, verseny során kiürülni az sok tényezőtől függ. Mégis talán a legfontosabb, hogy lássuk, a verseny előtti felkészülés is nagyon fontos, hiszen egy hamar kiürülő glikogén raktár fáradáshoz, teljesítmény csökkenéshez, figyelemzavarhoz, koncentráció hiányhoz vezethet.

Vásárold meg most!

A termék nem helyettesíti a kiegyensúlyozott étrendet és az egészséges életmódot! Az ajánlott napi fogyasztási mennyiséget ne lépje túl! Kisgyermekek elől elzárva tartandó!